RINGKASAN USBN BAHASA JAWA SMA
1.Tembang
macapat sinom
Sinom ikuminangka kalodhangan sing paling wigati
kanggoné wonganom supaya bisa ngangsu kawruh sak akèh-akèhé.
2.watake
tembang sinom
Sekar
macapat sinom iku watake :-
canthas,-
trengginas,-
lincah, lan-
grapyak.
3.gambaran
tembang sinom
Tembang
sinom mathuk kanggo nggambarake kahanan gerak sing ngetokake
keprigelan(Haryatmo dkk, 2003:14).Secara garis besar, sekar macapat sinom iku
nggambarake menungsa kang nduweni sipatkang isih enom. Kaya dene bocah cilik
kang lagi ngerti ndonya
Sinom
Laras Pelog Pathet Nem
Ada 18 pupuh
Guru
gatra : 9-
Guru
wilangan : 8, 8, 8, 8, 7, 8, 7, 8,12-
Guru
lagu : a, i, a, i, i, u, a, i, a
8-a, 8-i, 8-a, 8-i, 7-i, 8-u,7-a, 8-i, 12-a
1. Nuladha laku utama
Tumraping
wong tanah Jawi
Wong
agung ing Ngeksiganda
Panembahan
Senapati
Kapati
amarsudi
Sudaning
hawa lan nepsu
Pinesu
tapa brata
Tanapi
ing siyang ratri
Amamangun
karyenak tyasing sasama
Contohlah
perilaku utama,
bagi
kalangan orang Jawa (Nusantara),
orang
besar dari Ngeksiganda (Mataram),
Panembahan
Senopati,
yang
tekun,
mengurangi
hawa nafsu
dengan
jalan prihatin (bertapa),
serta
siang malam
selalu
berkarya membuat hati tenteram bagi sesama (kasih sayang)
2. Samangsane pasamuan,
Mamangun
marta martani
Sinambi
ing saben mangsa
Kala-kalaning
ngasepi
Lalana
teka-teki
Nggayuh
geyonganing kayun
Kayungyun
eninging tyas
Sanityasa
pinrihatin
Pungguh
panggah cegah dhahar lawan guling
Dalam
setiap pergaulan,
membangun
sikap tahu diri.
Setiap
ada kesempatan,
Di
saat waktu longgar,
mengembara
untuk bertapa,
menggapai
cita-cita hati,
hanyut
dalam keheningan kalbu.
Senantiasa
menjaga hati untuk prihatin (menahan hawa nafsu),
dengan
tekad kuat, membatasi makan dan tidur.
3. Saben mendra saking wisma
Lelana
laladan sepi
Ngisep
sepuhing sopana
Mrih
pana pranaweng kapti
Tis-tising
tyas marsudi
Mardawaning
budya tulus
Mesu
reh kasudarman
Neng
tepining jalanidhi
Sruning
brata kataman wahya dyatmika
Setiap
mengembara meninggalkan rumah (istana),
berkelana
ke tempat yang sunyi (dari hawa nafsu),
menghirup
tingginya ilmu,
agar
jelas apa yang menjadi tujuan (hidup) sejati.
Hati
bertekad selalu berusaha dengan tekun,
memperdayakan
akal budi
menghayati
cinta kasih,
ditepinya
samudra.
Kuatnya
bertapa diterimalah wahyu dyatmika (hidup yang sejati).
4. Wikan wengkoning samodra
Kederan
wus den ideri
Kinemat
kamot ing driya
Rinegem
sagegem dadi
Dumadya
angratoni
Neng
Kangjeng Ratu Kidul
Ndedel
nggayun nggegana
Umara
merek maripih
Sor
prabawa lan Wong Agung Ngeksiganda
Memahami
kekuasaan di dalam samodra seluruhnya sudah dijelajahi,
“kesaktian”
melimputi indera
Ibaratnya
cukup satu genggaman saja sudah jadi, berhasil berkuasa,
Kangjeng
Ratu Kidul,
Naik
menggapai awang-awang,
(kemudian)
datang menghadap dengan penuh hormat,
kepada
Wong Agung Ngeksigondo
5. Dahat denira aminta
Sipeket
pangkat kanthi
Jroning
alam palimunan
Ing
pasaban saben sepi
Sumanggem
anyanggemi
Ing
karsa kang wus tinamtu
Pamrihe
mung aminta
Supangate
teki-teki
Nora
ketang teken janggut suku jaja
Memohon
dengan sangat lah beliau,
agar
diakui sebagai sahabat setia, di dalam alam gaib,
tempatnya
berkelana setiap sepi.
Bersedialah
menyanggupi,
kehendak
yang sudah digariskan.
Harapannya
hanyalah meminta
restu
dalam bertapa,
Meski
dengan susah payah
9.
panganan tradisional
· Banjarnegara: dawet ayu, buntil
· Blora:
Sega Pecel, sate ayam blora, soto ayam blora, tahu campur
· Boyolali:
marning (jagung goreng), paru goreng, Brem cap suling gading, krupuk rambak
· Brebes:
telor asin, sate kambing (di Tanjung. Brebes hingga kini dikenal sebagai sentra
penghasil bawang merah
· Cilacap:
ikan bandeng, kerupuk tengiri, sale pisang, ikan asin/gesek
· Demak: nasi garang asem, sambel blimbing wuluh,
kwaci (Demak pernah terkenal sebagai sentra penghasil semangka)
· Jepara:
Rondho Royal (Tape goreng), Pindang Serani, Soto Jepara, Soto Bumbu, Sop Udang,
Sup Pangsit Jepara, Bongko Mento,Singit, Semur Jepara, Sayur Asem Jepara, Kelan
Antep, Gule Petih Jepara, Laksa Jepara, Sayur Keluak Ayam, Kagape kambing,Bakso
Ikan Ekor Kuning, Siomay Tongkol, Tongseng Cumi, Rempah Jepara, Horok-Horok,
Hoyok-Hoyok, Sate Kikil,Kuluban, Pecel Ikan Laut Panggang, Tempong, Kopi Dapur
Kuat, Kopi Tempur, Adon-Adon Coro, Es Gempol* Es Dawet, Dawet Ayu Rumput Laut,
Turuk Bintol, Tawur (makanan), Kicak,Lapis Pati Bodin Jepara, Kacang Jepara,
Kacang Oven, Carang Madu, Durian Petruk , Jeruk Jepara
· Kebumen: sate ambal, lanting, jipang kacang
· Kendal: Bandeng Tanpa Duri (Tandu), Krupuk Petis,
Krupuk Rambak,Momoh,Brongkos
· Klaten: ayam goreng kalasan, bebek goreng, emping
mlinjo
· Kudus:
Soto Ayam Kudus, sate Kerbau, Lentog, dodol, Jenang Kudus.
· Pati: Soto Kemiri, nasi gandul, sate
ayam,
· Pekalongan: nasi gandul, soto tauco
(tauto), nasi megono
· Pemalang: nasi grombyang, lontong
dekem, sate loso
· Purbalingga: rujak kangkung, tahu
gecot, soto kriyik, es duren, klanting
· Purwodadi: swikee, nasi becek, Botok
Yuyu, Nasi Jagung.
· Purwokerto: tempe mendoan, gethuk goreng, soto
sokaraja / sroto sokaraja, nopia
· Purworejo:
kue lompong, clorot (semacam dodol yang dibungkus daun kelapa secara memilin),
gebleg (baca ge- seperti e pada kata senang dan -bleg seperti e pada kata
becek), kue satu, dawet hitam, lanthing
· Rembang:
bandeng duri lunak (di Juwana), sirup kawis-ta
· Salatiga: bakso urat, bakso babat,
kripik paru, ting-ting gepuk
· Semarang:
Lunpia/lumpia, Soto Ayam Semarang , sate sapi, bandeng presto, nasi goreng
babat, ayam goreng kraton tulang lunak, kue-kue pia, sate kambing bumbu kecap,
martabak malabar, kue bandung, tahu petis, tahu gimbal, wingko babat
· Solo:
gudeg, sate kambing, thengkleng, srabi solo, nasi liwet, timlo solo, racikan
salat, krupuk karak/gendar, bakso popular ukuran bola golf, tahu acar, sayur
tumpang
· Sragen:
nasi garang asem, sate sragen, brambang asem
· Sukoharjo: welut goreng
· Tegal:
"teh poci" (teh yang diseduh dalam poci tanah liat kecil dan diminum
dengan gula batu), sate tegal (sate kambing muda khas Tegal), sate bebek majir,
pilus, krupuk antor, nasi bogana (nasi megono), Sauto (soto ayam/babat khas
Tegal dengan bumbu tauco). Tegal hingga saat ini dikenal sebagai sentra
penghasil teh.
· Ungaran: tahu bakso, sate kempleng, krupuk bakar
· Wonogiri:
gaplek, tiwul, cabuk
· Wonosobo: mie ongklok, sagon, tempe
kemul, geblek, wedang ronde, manisan carica, keripik jamur, dendeng gepuk
10.
Karakteristik novel-novel sing paling penting minangka nderek:
•
Duwe alur / plot Komplek. Ing acara saka novel dituduhake kang sesambungan
supaya novel bisa wicara ingkang dawa, ngrembakaken masalah bisa cetha, lan
ngetokake kang luwih penting.
• Ing tema novel ora mung siji, nanging tema
sampingan . Mulane, novelis bisa ngembangake meh kabeh babagan masalah kang
bisa dimetokake.
•
Tokoh / karakter ing novel bisa dadi akèh. Ing novel iki, penulis asring
nguripake akèh karakter, saben kang diterangake ing lengkap lan utuh.
Unsur
novel iki dipérang dadi loro, yaiku unsur unsur intrinsik lan extrinsic. Unsur
intrinsik novel punika unsur sing langsung netepake novel lan ana ing novel.
Sauntara kuwi, ing unsur extrinsic saka novel punika unsur sing njaba novel.
Unsur extrinsic ora langsung bangunan novel
Unsur intrinsik novel iku minangka nderek:
·
Tema:
tema punika ide utawa gagasan ndasari novel dhasar.
·
Alur/plot:
dalane cerita
·
paraga:
paraga lan panggonan sesambungan kanggo aktor ing novel.
·
Sudut
pandang: Ing ndeleng amba punika penulis cara novel marang crita utawa titik
tampilan saka penulis ing nggawa crita kang. Sudut pandang bisa nggunakake wong
pisanan, wong liya utawa wong katelu
·
Latar/setting:
latar panggonan, suasana lan wektu crita ing novel.
·
Gaya
Basa: gaya basa kanggo nggunakake basa dening penulis ing novel.
·
Mandat:
Mandat pesen sing ana ing novel. Pesen punika umume Wedjangan moral didactic.
Kangge,
unsur extrinsic ing novel punika minangka nderek:
•
latar mburi novelis budaya
•
pendidikan novelis
•
Pengalaman novelis
11.
Bagian2 Sesorah
1.
salam pambuka
2.
purwaka (pambuka)
-atur pakurmatan (marang wong sing rawuh)
-atur puji syukur
-atur panuwun
3.
isi (surasa)
4.
dudutan/wigati/ringkesan
5.
pangarep-arep
6.
panutup (wusana)
7.
salam panutup
12. teks eksposisi budaya mantu
Rangkeyan
upacara pengantenan adat Jawa iku beda-beda
miturut dhaerah uga diselenggaraake miturut kemampuan ekonomi sosial
kaluargane.
1. Nontoni
Menawa
nyalari mau ditampa becik ateges calon penganten putri isih sela lan wong tuwane sarujuk, wong
tuwane bocah lanang banjur medhayoh menyang omahe calon penganten putri ,
saperlu weruh kaya apa bocah kuwi. Yen bocahe lanang bisa diajak bisa uga ora
diajak. Nalika sing tuwa padha jagongan,calon
penganten putri didhawuhi ngladekake suguhan, ing kono tamu maspadakake
(nontoni) bocah iku kanggo tetimbangan jodho apa ora. Yen perlu diajak
omong-omong.
2. Nakokake/Nembung/Nglamar
Upacara
lamaran iku upacara kanggo nrima kaluarga calon penganten kakung neng daleme
calon penganten putri.
3. Pasang Tarub
Ing
omahe calon penganten putri, kira-kira 3 dina ngarepake tempuking gawe,
dipasangi tratag lan tarub. Wujude tarub yen biyen kudu nganggo bleketepe yaiku
suwir-suwiran janur kuning.Kabeh mau bisa diwaca dadi ukara bilih blakane
nyuwun sumawuring nur Illahi kanthi pangajab penganten bisa kaya dene raja lan
prameswarining nata kang nduweni antebing kalbu lan kencenging piker, anane
rubeda manca warna tetep ora kurang sawiji apa, dene sing padha jagong sing
keri (durung mantu utawa during dadi manten) padha kepengin.
4. Siraman
Acara
siraman iku sejatine upacara perlambang kanggo ngresikake jiwa calon penganten.
5. Midodareni
Ing
acara iki penganten putri ora metu saka kamar wiwit jam 6 sore nganti
tengah wengi lan dikancani dening sedulur-sedulur putrine sing ngancani sinambi
aweh nasihat. Amargi penganten kakung lan kaluargane uga teka ing daleme
penganten putri nanging calon penganten kakung urung diijinake ketemu langsung
karo calon pasangane merga calon penganten putri urung diijinake metu saka
kamar wiwit jam 6 sore.
6. Srah-srahan
Srah-srahan
iku disebut ugo "asok tukon" yaiku pihak kakung nyerahake uba rampe
lan biaya sing bakal kanggo ngleksanakake pesta pengantenan. Sakliyane iku sing
paling penting ono ing papasrahan yaiku duwit sing tumprape pihak estri bakal
dienggo mbiayai pas acara pesta penganten.
7. Ijab Kobul
Ijab
Kabul yaiku nang ngendi penganten lanang kuwi ngucapke janji ing ngarepe wong
akeh kanggo saksi yen wong loro kuwi nikahe sah.
8. Panggih
Sak
rampunge acara ijab kabul (akad nikah)dileksanakake acara Panggih, ing acara
iki kembang mayang digowo metu seko omah lan di delehake ing prapatan cedhak
omah sing tujuanne kanggo ngusir roh jahat. Sakwise iku penganten putri ketemu
(panggih) karo penganten kakung sak perlu nerusake upacara: Balang Suruh, Wiji
Dadi, Pupuk, Sinduran, Timbang, Kacar-kucur, Dahar Klimah, Mertui lan Sungkeman.
9. Balangan Suruh
Upacara
balangan suruh diselenggaraake dening pengantin putra lan putri kanthi gantian.
Makna saka balangan suruh yaiku arupa pangarep-arep semoga kabeh alangan bakal
ilang lan ngadohi akibat saka gantal kang diuntalna. Godhong suruh iku simbol
menawa pengantin putri lan pengantin putra wis samesthine bebarengan.
10. Ngidak Endhog
Upacara
ngidak endhog diwiwiti dening juru paes, yaiku wong kang pagaweane kanggo
ndandani penganten lan ngagem klambi penganten, karo njupuk endhog saka bokor,
banjur diusapanaken marang bathuke penganten putra sing banjur penganten putra
njaluk kanggo ngidak ing endhog. Ngidak endhog duweni makna seksual, yaiku
penganten putra lan penganten wis pecah pamoripun.
11. Wiji Dadi
Upacara
iki dilakoni sawise acara ngidak endhok. Sawise acara ngidak endhog, penganten
putri langsung wisuhi sikil penganten putra Ngumbah sikil iki artine
pangarep-arep yen "wiji" sing bakal dimudhunaken adoh saka bebaya lan
ndadekake turunane sing apik.
12. Timbangan
Upacara
timbangan dilakokaken sadurunge penganten putra lan penganten putri njagong ing
kursi penganten. Makna upacara timbangan yaiku arupa pangarep-arep menawa
antarane penganten putri lan penganten putra bisa tansah imbang.
13. Kacar-kucur
Carane
penganten putra wutahaken raja sugih saka tas gombal, nalika penganten putrine
njupuk kanthi gombal sindur kang diselehake ing pangkuane. Tas dhuwit ngemot
recehan, beras kuning, kacang kawak, dhele kawak, kara, lan kembang telon
(mawar, melati, kenanga utawa kanthil). Makna saka kacar kucur yaiku menehi
tandha menawa penganten putra bakal tanggung jawab nggolet rejeki kanggo
kulawargane. Raja sugih sing diwutahake kasebut ora oleh ana sing tibo,
maknanipun supaya penganten putri nduweni kelakuan gemi, nastiti, surtini, lan
ati-ati saking ngatur rejeki sing wis diwenehi dening bojone.
14. Dulangan
Penganten
sak lorone dhahar dulang-dulangan minangka pralambang penganten sak lorone arep
urip susah lan seneng kanthi bebarengan.
15. Sungkeman
Sungkeman
yaiku upacara sing ditindakake kanthi cara penganten putri lan penganten putra
lungguh nyekeli lan ngambung dengkule wong tuwane. Makna upacara sungkeman
yaiku simbol saka wujude rasa hormat anak marang wong tuwane.
16. Kirab
Upacara
kirab arupa arak-arakan kang ana domas, cucuk lampah, lan kaluwarga cedhak untu
njemput utawa ngiringi penganten kang arep metu saka panggonan panggih utawa
arep mlebu panggonan Panggih. Kirab yaiku simbol panurmatan saking penganten
putri lan penganten putra sing dianggep raja ing dina kang wis samesthine
mengko bisa kanggo mimpin kulawargane kanthi apik.
17. Jenang Sumsuman
Upacara
jenang sumsuman dileksanakake sawise kabeh upacarane wis rampung. Ing tembung
liyane, jenang sumsuman punika yaiku raos sukur amarga acarane mlaku kanthi
aman lan selamet, ora kurang saka siji wae, lan kabeh ingkang sehat walafiat.
Biasane jenang sumsuman dianakake ing wayah wengi, yaiku wengi sawise acara
penganten.
18. Boyongan/Ngunduh Manten
Disebut
boyongan amarga penganten putri lan penganten putra dikawal dening kulawarga
putri marang kulawarga putra kanthi bebarengan. Ngunduh manten dianakake ing
umahe penganten putra. Biasane acara iki ora lengkap kaya ing acara kang
dianakake ing panggonan penganten putri.
13.
eksposisi pertunjukan jawa
-Kethoprak
kuwi hampir padha karo ludruk, kethoprak yaiku drama tradisional sing
diperagakake karo sebuah grup kesenian lan digelar ing sebuah panggung karo
njupuk cerita sejarah, cerita panji, dongeng lan liya-liyane kanthi diselingi
lawak.
Kethoprak
muncul ing taun kurang luwih 1922 nalika masa Mangkunegara. Kesenian iki
diiringi musik gamelan sing arupa lesung, alu, kendang lan seruling. Merga
certa utawa pantun-pantune merupakan sindiran kanggo pemerintah utawa kerajaan
dadi kesenian kethoprak iki dilarang. Nanging kesenian rakyat iki akhire tetep
bisa berkembang ing pedesaan/ pesisiran. Sawuse tekan ing Yogyakarta kethoprak
disempurnakke karo iringan gamelan Jawa sing lengkap karo tema ceritane njupuk
saka babad sejarah, cerita rakyat utawa kerajaane dhewe.
Ciri
khas kethoprak yaiku nganggo dialog bahasa jawa. Tema cerita ing sebuah
pertunjukan kethoprak kuwi wern-werna, biasane dijupuk saka cerita legenda
utawa sejarah jawa. Sing dijupuk saka luar negeri uga akeh. Nanging cerita ora
tau njupuk saka cerita epos(wiracarita): Ramayana lan Mahabharata. Sabab mengko
pertunjukane dudu kethoprak maneh nanging maleh dadi pertunjukan wayang wong.
-wayang
wong yaiku wayang sing dilakonake wong (njoged sarta digameli).
Wayang
wong utawi Wayang uwong menika salah satunggalipun jenis teater tradhisional
Jawa. Wayang Wong menika gabungan antawisipun seni drama ingkang ngrembaka ing
negeri kilen (Eropa) kaliyan seni pagelaran wayang ingkang ngrembaka ing pulo
Jawa.Lakon wayang ingkang dipungelar menika saking crita-crita wayang purwa.
Wayang uwong utaminipun ngrembaka ing kraton lan golongan priyayi utawi
bangsawan
Ludruk:
yaiku kesenian sing asale tekan Jawa Timur, wujude drama tradisional,
kerakyatan, ana tari Remo, kidungan, banyolan, gedhing jula-juli
· Kethoprak: yaiku kesenian drama
tradisional kang iringane arupo gendhing kulonan, ana keprak/kenthingane
· Kentrung: kesenian kang ndongengake
babad, sejarah, crita rakyat,kanthi iringan terbang lan kendhang
· Jemblung: Meh podho karo kentrung, mung
ana terbang gedhe sing diarani jemblung
· Wayang wong : drama tradisional sing
nyritaake Ramayana, Mahabharata, saliyane ana dhalang uga ana waraga/paraga
sing padha ngomong dhewe-dhewe
· Tayub: yaiku tari pergaulan, biasane
ditemoake ing Jawa Timur lan Jawa Tengah. Nanging yen ing Jakarta diarani
Ronggeng
· Gandrung: yaiku tari pergaulan kang
asale tekan kutha Banyuwangi
· Janger: yaiku kesenian drama
tradisional sing urip ing daerah Banyuwangi. Kaya Kethoprak mung basane basa
Using
· Jaran Kepang: yaiku tarian tradisional,
penarine nunggang jaran saka kepang. Kesenian iki bisa ndadi mangan beling,
kembang, dupa, lan liyane
· Reog: kesenian iki asale khas daerah
Ponorogo. Peragane singa barong, klana suwandhana,
pujangganong. Nganggo wulune merak sing endah lan gedhe banget. Sing kondhang
yaiku warok’e
· Karawitan: yaiku kesenian nenabuh
gamelan lan sesindhenan
· Campursari: yaiku kesenian gagrag anyar
sing nyawijekake unsure gamelan lan unsure seni tetabuhan liyane utawa musik.
14.
geguritan
Geguritan
yaiku salah sijining karya sastra jawa ingkang kawujud saking rasa ing ati kang
diungkapaken kaliyan penyair ngagem bahasa ingkang gadah irama , rima , mitra ,
bait lan penyusan lirik kang gadah arti utawa makna wonten ing lirik geguritan.
Geguritan
uga kawujud saking ungkapan perasaan lan pikiran penyair . Geguritan ing bahasa
Indonesia uga kasebut puisi.
B.
Ciri - ciri geguritan
Ciri
- ciri wonten ing geguritan yaiku :
duweni
patokan utawa aturan geguritan kayata duweni guru lagu , guru wilangan , lan
guru gatra
duweni
makna utawa arti ana ing lirik lirik e
duweni
bahasa ingkang endah lan mentes
Ing
teks geguritan ono jeneng pengarang / pangriptane posisi ne ning ngarep tembang
geguritan
C.
Unsur - unsur intrinsik
Geguritan
uga duweni unsur unsur intrinsik kaya puisi lan karya sastra liyane , unsur
unsur intrinsik ana ing geguritan inggih punika :
-Tema
-Bahasa
kang endah
-Judul
Geguritan
-Diksi
-Citra
-Purwakanthi
-Amanat
kang ono ing jero ne geguritan
D.
Jenis - jenising Geguritan
Geguritan
miturut kegunaane ono 3 macem , jenis jenise inggih punika :
Jenis
Geguritan Ingkang gambarake kondisi utawa peristiwa (deskriptif)
Jenis
Geguritan Ingkang nyeritakake kondisi utawa pengalaman (naratif)
Jenis
Geguritan Ingkang pasemon utawa duweni isi kritikan utawa sindiran
E.
Syarat syarat maca Geguritan
Wong
moco geguritan ugo duweni syarat syarat , lan ora sembarangan ingkang moco
geguritan . Syarat syarate yaiku :
Wirama
--> Cendek duwure nada utawa keras
lemahe swara.
Wirasa
--> Perasaan utawa penghayatan ketika moco geguritan
Wiraga
--> Polah utawa gerake ketika moco geguritan
Wicara
--> lancar orak e moco geguritan
15. PAKAIAN ADAT
1.
Udheng
Udheng
dienggo neng mustaka kaya cara nganggo topi. Nek wis dienggo neng dhuwur
mustaka, iket dadi angel dibedake karo udheng amarga ujudnya padha. Udheng
asale saka tembung mudheng artine ngerti karo gamblang. Maknane manusia
nduweni pikiran sing kukuh nek wis mudheng utawa mahami tujuan uripe.
Manusia nduweni fitrah kanggo senantiasa nggoleki kesejaten urip dadi sangkan
paraning dumadi.
2.
Iket
Iket
yaiku tali mustaka sing dibentuk angrupa kupluk
dadine bentuke bisa nutupi mustaka manusia.
Cara
nganggo iket kudu kenceng, ben kuwat supaya ikatanne ora gampang ucul. Kanggo
wong Jawa artine iket yaiku manusia nduweni pamikiran sing kencang, ora gampang terombang
– ambing mung amarga factor situasi utawa wong liya tanpa pertimbangan sing
matang
3.
Rasukan
1) Atellah
Ingkang
dipun wastani Atellah makaten, awujud jas tutup. Dados wiwit gulonipun, ing tengah katutup
dumugi sak pangandhap. Kancingipun
wonten tengah-tengah wiwit sak ngandhaping Jangga sak pangandhap, limrahipun
wonten 5 kancing utawi benik. Dene sisih
wingking sak ngandhap pengkeran dipun krowok, kangge ngetingalaken nyengkelit
dhuwung.
2) Beskap
Beskap
makaten wujud jas, gulonipun tutup kanthi kancing ing sisih tengah. Dene kapernah jaja (dhadha) sak pangandhap
katutup mawi tangkepan mangiwa, miring mangandhap. Kancingipun kiwa sak pangandhap wonten
tiga. Dene sisih tengen jaja dipun
pasangi kancing (benik) ugi cacah kalih mapanipun sami kaliyan kancing ing
kiwa, minongka pasren. Kadosdene
atellah, ing wingking sak pangandhap pengkeran dipun krowok, kangge nyengkelit
dhuwung.
3) Sikepan
Sikepan
makaten wangunipun sami kaliyan Atellah kanthi bikaan ing tengah, namung
bikaanipun kadamel cupet, dados mboten saget katutup kakancingaken. Ing sisih tengen bikaanipun dipun pasangi
kancing, namung minongka pasren. Ing
perangan nglebet dipun agemi rasukan Rompi Pethak, gulon tutup mawi kancing
sisih tengah sak pangandhap. Sarehning
agemanipun mboten saget kakancingaken, pramila manawi ngagem Rompinipun
tartamtu ketingal.
4.
Benik
Klambi
Jawa kaya beskap mesti dipepaki karo benik neng sebelah kiwa lan tengen.
Lambang saka benik yaiku menawa manusia nek tumindak kudu
dipikir, ojo grusa-grusu. Opo wae sing di tindake ojo nganti ngrugeke wong
liya, iso jaga antarane kepentingan dewe lan kepentingan liyan.
5.
Sabuk
Sabuk
dienggo melingkar neng awak utawa tepate neng bangkekan. Sa-buk artine impas wae, ora untung & ora tuna. Makna
sabuk yaiku ben manusia nggunakne awake kanggo nyanbut gawe sing tenan , aja nganti kerjone ora ngasilke.
6.
Epek
Persamaan
Epek yaiku apek; golek; nggoleki. artine jero urip iki, awake dhewe kudu
nggunakne dheweke karo nggoleki kawruh sing ngguna
7.
Timang
Timang
yaiku pralambang menawa elmu sing ditempuh kudu dipahami seng gamblang, ben ora gampang utawa nimbulke rasa
kuatir. (samang – samang; asale saka tembung timang )
8.
Jarik
Jarik
yaiku jarit sing dienggo kanggo nutupi
awak tekan sikil. Jarik artine wae serik. Aja gampang iri karo wong
liya, amarga lara ati mung arep nimbulke rasa nesu, grusa - grusu nganggepi
kabeh masalah.
9.
Wiru
Nganggo jarik utawa bebed kudhu nganggo diwiru
ndisik. Wiru artine wiwiren ojo nganti
kleru. Olahlah samubarang hal samangkana rupa dadine nuwuhake rasa nyenengna
lan harmonis, aja nganti menimbulkan kekleron lan disharmoni.
10.
Bebed
Bebed
yaiku bebed utawa jarik sing dienggo wong lanang. Bebed artine manusia kudu
ubed ,tlaten lan sregep le nyambut gawe golek pangan.
11.
Canela
Canela
dijabarke saka canthelna jroning nala, utawa cekelan sing kuwat sajroning atimu
. Canela padha karo selop utawa sandhal. Canela dienggo neng sikil supoyo ben
awake dhewe nyembah lan batin mung ning sikil-Nya.
12.
Curiga lan warangka
Curiga utowa keris dadi wilahan, bilahan lan
ana neng jero warangka utawa wadahe. Curiga dienggo neng buri awak. Keris iki nduweni pralambang menawa
keris sak warangkane padha karo manusia dadi ciptaan lan penciptane yaiku Allah Yang Maha Kuasa, manunggaling kawula
Gusti. Amarga didokokake neng mburi awak, keris nduweni arti dewe menawa nek
nyembah Tuhan Yang Maha Kuasa. Supaya manusia iso ngungkurake godhaning setan sing seneng
mengagngu manusia pas manusia arep
tumindak kebecikan.
-SURJAN
Surjan
iku busana adat Yogyakarta. Surjan digawe dening Sunan Kalijaga inspirasi
dening model busana ing wektu mbiyen lan salajengipun digunakake dening Mataram.
Surjan busana kanggo wong lanang lengan panjang, digawe saka lurik utawa
cita-cita ngrembaka. Surjan wangun Tembung Garba (kombinasi saka loro utawa
luwih tembung) sing ing tembung suraksa-Janma (manungsa). Surjan miturut siji
kertas diterbitake dening sisih : Dwarapura Sultan Palace asalé saka siro term
+ jan tegese lamp utawa sing menehi cahya.
Sandhangan
surjan bisa disebut sandhangan "takwa", amarga iku ing sandhangan
filsafat surjan sing makna, antarane wong-wong mau: gulu klambi benik surjan 3
pasangan (6 wiji) kabeh kang ilustrasi rukun iman. Saliyane surjan uga ana rong
benik ing dodo kiwa lan tengen. Iku simbol saka syahadat. Kejabi iku, ana
telung benik ing nang dada cedek
padharan sing dumunung ditutup (ora katon) ing njaba kang nggambaraké telu
jinis kepinginan manungsa sing kudu kontrol nafsu. Dadi jenis busana utawa
sandhangan ora mung kanggo fashion lan nutup awak supaya ora kepanasen lan
kedhemen uga kanggo gaya , nanging nduwèni makna filosofis.
Ana
rong jenis surjan, yaiku surjan lurik lan surjan Ontrokusuma. Surjan ngandika
lurik amarga belang, nalika surjan Ontrokusuma kanggo babagan (kusuma). Jenis
lan pola kain digunakake kanggo nggawe surjan ora sedingae utawa kain lurik
digawe ing negara, nanging kanggo surjan Ontrokusuma digawe saka kain sutra
mawa corak warna kembang. Surjan ontrokusuma khusus minangka sandhangan saka
bangsawan Mataram, nalika seragam kraton kanggo perwira nganti prajurit, surjan
seragam nggunakake kain lurik ing negara, karo pola lurik (terus garis). Kanggo
mbedakake hirarki / posisi kiwane, ditondoi utawa bentenaken saka motif belang
gedhe-cilik, ing werna saka kain basa lan warni lurik luriknya. Sing luwih
luriknya tegese posisi sing luwih; utawa luriknya cilik tegese posisi ngisor.
Kajaba iku, ing warna lan rasukan warni luriknya bakal nuduhake pangkat
(jurusan / kamulyan) minangka sesebutan kabangsawanan.Panggunan surjan
digabungake karo blangkon "mondolan" ing nggeret. Biyèn jaman
mondolan kraton kanggone supaya rambute katon apik.
16. SERAT TRIPAMA
PATIH SUWANDA
Di
atas telah dijelaskan secara ringkas apa dan siapa Patih Suwanda yang pada masa
mudanya bernama Bambang Sumantri. Apa yang diserat oleh Sri Mangkunegara IV
dalam tembang Dhandanggula pada (bait) ke satu dan ke dua adalah sebagai
berikut:
Yogyanira
kang para prajurit; Lamun bisa sira anulada; Duk ing nguni caritane; Andelira
Sang Prabu; Sasrabahu ing Maespati; Aran patih Suwanda; Lalabuhanipun; Kang
ginelung triprakara; Guna kaya purun ingkang den antepi; Nuhoni trah utama
Lire
lalabuhan triprakawis; Guna bisa saniskareng karya; Binudi dadya unggule; Kaya
sayektinipun; Duk bantu prang Manggada nagri; Amboyong putri dhomas; Katur
ratunipun; Purune sampun tetela; Aprang tanding lan ditya Ngalengka nagri;
Suwanda mati ngrana.
Terjemahan
bebasnya kurang lebih sebagai berikut:
Seyogyanya
para prajurit; Semua bisa meniru; Seperti ceritera pada jaman dulu; Andalan
sang raja; Sasrabahu di negara Maespati; Namanya Patih Suwanda; Jasa-jasanya;
Dikemas dalam tiga hal; Pandai, mampu dan berani (Guna, Kaya, Purun), itulah
yang dipegang teguh; Menetapi keturunan orang utama.
Artinya
dharmabakti yang tiga hal itu; Guna: bisa menyelesaikan masalah; Berupaya untuk
memperoleh kemenangan; Kaya: ketika peperangan di negara Manggada; Bisa
memboyong putri dhomas; Diserahkan kepada sang raja; Purun: Keberaniannya sudah
nyata ketika perang tanding (dengan Dasamuka) raja Ngalengka; Patih Suwanda
gugur di medan perang.
Adapun
kesimpulan nilai kepahlawanan Patih Suwanda dinilai dari tiga hal, yaitu: Guna,
Kaya dan Purun.
GUNA:
Nuhoni trah utami dalam hal ini adalah menetapi keturunan orang utama, yaitu
ksatria dengan sifat-sifat ksatrianya yang mampu menyelesaikan masalah. Unggul
dalam segala hal.
KAYA:
Disini disebutkan dalam peperangan berhasil memboyong putri Dhomas (penafsiran
disini tidak hanya memboyong putri domas yang 800 jumlahnya tetapi juga harta
rampasan perang)
PURUN:
Kegagahberaniannya. Dasamuka adalah raja yang tidak tertandingi kesaktiannya
kecuali oleh titisan Wisnu (yang tak lain adalah Prabu Harjuna Sasrabahu sendiri,
tapi saat itu sang Prabu sedang bercengkerama dengan istri-istrinya). Patih
Suwanda berperang sampai titik darah penghasilan dan gugur di palagan.
KUMBAKARNA
Telah
dijelaskan secara ringkas apa dan siapa Kumbakarna dan bagaimana nilai-nilai
kepahlawanannya. Apa yang dirakit oleh Sri Pakubuwana IV dalam Sekar
Dhandanggula pada (bait) ke tiga dan empat adalah sebagai berikut:
Wonten
malih tuladan prayogi; Satriya gung nagri ing Ngalengka, Sang Kumbakarna arane,
Tur iku warna diyu; Suprandene nggayuh utami;
Duk wiwit prang Ngalengka, dennya darbe atur; Mring raka amrih raharja.
Dasamuka tan keguh ing atur yekti; Dene mengsah wanara.
Kumbakarna
kinen mangsah jurit; Mring kang raka sira tan lenggana; Nglungguhi kasatriyane;
Ing tekad datan purun; Amung cipta labuh nagari; Lan noleh yayah rena; Nyang leluhuripun; Wus
mukti aneng Ngalengka mangke; Arsa rinusak ing bala kapi; Punagi mati ngrana.
Terjemahan
bebasnya kurang lebih sebagai berikut:
Ada
lagi tauladan yang baik; Satria agung dari negara Ngalengka; Sang Kumbakarna
namanya; Walaupun wujudnya raksasa; Walau demikian ingin mencapai keutamaan;
Ketika dimulainya perang Ngalengka; Ia menyampaikan pendapat; Kepada kakaknya
(Prabu Dasamuka supaya (Ngalengka) selamat; Dasamuka tidak mau mendengar pendapat
baik; Karena hanya melawan (balatentara) kera.
Kumbakarna
diperintah maju perang; Kepada kakaknya ia tidak membantah; Karena menetapi
sifat ksatria; (sebenarnya) Tekadnya tidak mau; Hanya semata-mata bela negara;
Dan melihat bapak ibunya; Serta leluhurnya; Sudah hidup mukti di negara
Ngalengka; Sekarang mau dirusak balatentara kera; Bersumpah mati di medan
perang.
Kesimpulannya
adalah:
Walaupun
Kumbakarna berwujud raksasa ia tetap ingin mencapai keutamaan. Ketika terjadi
peperangan ia berkali-kali menasihati kakaknya demi keselamatan kerajaan
Ngalengka, tetapi Dasamuka tidak pernah menggubrisnya. Akhirnya Kumbakarna
memilih menyingkir, dan bertapa tidur. Ketika senapati-senapati Ngalengka sudah
pada gugur, maka Kumbakarna dibangunkan paksa dan diperintah kakaknya untuk
maju perang. Menetapi watak ksatrianya, kumbakarna tidak membantah. Tekadnya
hanya bela negara dan demi nenek moyangnya yang telah mukti di negara ngalengka
dan sekarang akan dihancurkan wadyabala kera. Lebih baik mati di medan perang
dan akhirnya Kumbakarna gugur sebagai pahlawan.
SURYAPUTRA
(ADIPATI KARNA)
Di
atas telah dijelaskan secara ringkas apa dan siapa Adipati Karno dan bagaimana
nilai-nilai kepahlawanannya. Apa yang dirakit oleh Sri Pakubuwana IV dalam
Sekar Dhandanggula pada (bait) ke lima dan enam adalah sebagai berikut:
Wonten
malih kinarya palupi; Suryaputra narpati Ngawangga; Lan Pandawa tur kadange; Len yayah tunggil
ibu; Suwita mring Sri Kurupati; Aneng
nagri Ngastina; Kinarya gul-agul; Manggala golonganing prang; Bratayuda
ingadegken senopati; ngalaga ing Kurawa.
Den
mungsuhken kadange pribadi; Aprang tanding lan Sang Dananjaya; Sri Karna suka
manahe; Dene nggenira pikantuk; Marga denya arsa males sih; Ira Sang Duryudana;
Marmanta kalangkung; Denya ngetok kasudiran; Aprang rame Karna mati
jinemparing, Sumbaga wiratama.
Terjemahan
bebasnya kurang lebih sebagai berikut:
Ada
lagi yang dapat dijadikan teladan; Suryaputra Senapati dari Ngawangga; Dengan
Pandawa masih saudara; Lain bapak satu ibu; Mengabdi pada Sri Kurupati; Di Negara
Ngastina; Dijadikan andalan; Panglima di dalam perang; Diangkat senapati dalam
perang Bharatayuda; Berperang di pihak Kurawa.
Dihadapkan
dengan saudaranya sendiri; Perang tanding melawan Dananjaya; Sri Karna senang
sekali hatinya; Karena bisa memperoleh; Jalan untuk membalas budi; Sang
Duryudana; Maka ia dengan sangat; Mengeluarkan semua kesaktiannya; Perang ramai
dan Karna gugur kena panah; Termasyhur sebagai prajurit yang utama.
Kesimpulannya
adalah:
R
Suryaputra adalah Adipati di Ngawangga, dengan Pandawa masih saudara satu ibu
lain bapak (Ayahnya adalah Batara Surya). Sejak lahir sampai dewasa tidak hidup
bersama Pandawa, tetapi dipelihara kusir Adirata. Karena kesaktian dan
kesetiaannya oleh Prabu Duryudana diberikan derajat yang tinggi. Menjelang
perang Bharatayuda Karna dibujuk oleh ibunya untuk berperang dipihak Pandhawa.
Tetapi Karna berkeras bahwa walaupun Pandhawa masih saudara dan berada di pihak
yang benar, tetapi sebagai ksatria ia harus membela raja yang telah mengangkat
derajatnya. Dalam perang tanding dengan Harjuna yang dalam pedhalangan Jawa
menjadi satu lakon tersendiri “Karna Tanding” Karna mendapat kesempatan untuk
membalas budi rajanya. Ia berjuang mati-matian dan akhirnya gugur di medan laga
kena panah R Harjuna (Dananjaya)
PENUTUP
KGPAA
Mangkunegara IV menutup Serat Tripama pada pada (bait) ke tujuh tetap dengan
Sekar Dhandanggula sebagai berikut:
Katri
mangka sudarsaneng Jawi; Pantes lamun sagung pra prawira; Amirata sakadare; Ing lelabuhanipun; Awya
kongsi buang palupi; manawa tibeng nista;
Ing estinipun; Senadyan tekading budya; Tan prabeda budi panduming
dumadi; Marsudi ing kotaman.
Terjemahan
bebasnya kurang lebih sebagai berikut:
Ketiga
pahlawan tersebut adalah teladan orang Jawa; Sepantasnya semua perwira;
Meneladani semampunya; Tentang dharmabhaktinya; Jangan sampai membuang
keteladanan; Bisa menjadi hina; dalam cita-citanya; Walau itu tekad pada jaman dulu; Tidak
berbeda budi para manusia; Mencari keutamaan
Kesimpulannya
adalah:
Ketiga
pahlawan tersebut berada pada jaman yang berbeda dengan keteladanan yang
berbeda pula. Sri Mangkunegara IV berpesan supaya kita meneladani apa yang
telah dilakukan ketiganya semampunya. Janganlah kita membuang contoh baik
tersebut dalam mencari dan menetapi keutamaan seorang ksatria.
Secara
keseluruhan, Patih Suwanda dikenal dengan kautaman triprakaranya: “Guna, Kaya
dan Purun”, kepandaian dan ketrampilan, kecukupan sebarangnya serta
keberaniannya. Sedangkan Kumbakarna
mengedepankan “Bela negara” mungkin ini yang kita kenal dengan “Right or wrong
my country”. Adapun Adipati Karna
dikagumi karena kesetiaan dan komitmennya: “Setya mring sedya”, berani
mengorbankan segala-galanya demi
mempertahankan loyalitas dan komitmen walaupun ia sadar sepenuhnya bahwa yang
dia bela adalah pihak yang salah. (IwMM)
17.
wewaler
1.
Ora ilok lungguh nang bantal, mengko wudunen.
Menawa lungguh nang bantal ora apik, amarga
bantal iku sing bener kanggo mustaka
2.
Aja mangan karo ngadeng, mbokan wetenge dawa.
Nalare mangan karo ngadeg iku saru, becike
mangan karo lungguh sing apik lan sopan.
3.
Aja ngidoni sumur, mengko suwing lambene.
Menawa sumur kena idu, banyu sak jrone
sumur bakale reged kabeh lan ora sehat, apa maneh yen duwe lelara nular
4.
Ora ilok ngewehi banjur njaluk bali, mengko gulune godhoken.
Nalika ngewehi apa bae kudu iklas, ora kena
dijaluk maneh.
5.
Ora ilok dolanan beras, mengko tangane kithing.
Nalare beras iku bahan panganan sing ora
becik yen dinggo dolanan, amarga nek nggo dolanan beras iku bisa semrawut lan
kotor
6.
Aja nganggo klambi ijo utawa Biru nalika marang pantai.
Dikhawatiraken nalika ana ombak gede lan
wonge keseret ombak, Tim SAR bakal angel nulungine, sebab klambine meh pada
karo warna laut.
7.
Aja metu sanding kala, mbokan diculik wewegombel.
Wewaler iki digawe supaya bocah-bocah cilik
ora metu ngumah nalika sanding kala utawa maghrib, amarga wektune ibadah lan
ngaso.
8.
Aja ngetoki kuku wengi-wengi.
Maksude supaya tangane ora tatu, amarga
jaman mbiyen durung ana listrik, dadi nalika wengi iku peteng.
9.
Ora ilok singsot wengi-wengi, sebab bisa ngundang setan.
Amarga singsot wengi-wengi ndadekaken tetanggane
kiwa tengen keganggu.
10.
Ora ilok maem nganggo tutup piring
Tutup piring iku digawe udu kanggo maem,
wewaler iki digawe supaya wong bisa nganggo barang pas karo fungsine
Penyebab
kenapa orang zaman dulu membuat wewaler
Sebabe
wong jaman mbiyen nggawe wewaler ora nyambung karo nalar :
Saya
aneh lan ora nalar wewalere wong-wong bakal tambah nggugu, tambah percaya, lan
tansah kelingan.
Wewaler iku kaucap dadakan
kanggo meden-medeni dadi ora semp
Komentar
Posting Komentar