RINGKASAN USBN BAHASA JAWA SMA



1.Tembang macapat sinom
Sinom  ikuminangka kalodhangan sing paling wigati kanggoné wonganom supaya bisa ngangsu kawruh sak akèh-akèhé.
2.watake tembang sinom
Sekar macapat sinom iku watake :-
 canthas,-
 trengginas,-
 lincah, lan-
 grapyak.
3.gambaran tembang sinom
Tembang sinom mathuk kanggo nggambarake kahanan gerak sing ngetokake keprigelan(Haryatmo dkk, 2003:14).Secara garis besar, sekar macapat sinom iku nggambarake menungsa kang nduweni sipatkang isih enom. Kaya dene bocah cilik kang lagi ngerti ndonya

Sinom Laras Pelog Pathet Nem
Ada 18 pupuh
Guru gatra : 9-
Guru wilangan : 8, 8, 8, 8, 7, 8, 7, 8,12-
Guru lagu : a, i, a, i, i, u, a, i, a
 8-a, 8-i, 8-a, 8-i, 7-i, 8-u,7-a, 8-i, 12-a
1.     Nuladha laku utama
Tumraping wong tanah Jawi
Wong agung ing Ngeksiganda
Panembahan Senapati
Kapati amarsudi
Sudaning hawa lan nepsu
Pinesu tapa brata
Tanapi ing siyang ratri
Amamangun karyenak tyasing sasama

Contohlah perilaku utama,
bagi kalangan orang Jawa (Nusantara),
orang besar dari Ngeksiganda (Mataram),
Panembahan Senopati,
yang tekun,
mengurangi hawa nafsu
dengan jalan prihatin (bertapa),
serta siang malam
selalu berkarya membuat hati tenteram bagi sesama (kasih sayang)

2.    Samangsane pasamuan,
Mamangun marta martani
Sinambi ing saben mangsa
Kala-kalaning ngasepi
Lalana teka-teki
Nggayuh geyonganing kayun
Kayungyun eninging tyas
Sanityasa pinrihatin
Pungguh panggah cegah dhahar lawan guling

Dalam setiap pergaulan,
membangun sikap tahu diri.
Setiap ada kesempatan,
Di saat waktu longgar,
mengembara untuk bertapa,
menggapai cita-cita hati,
hanyut dalam keheningan kalbu.
Senantiasa menjaga hati untuk prihatin (menahan hawa nafsu),
dengan tekad kuat, membatasi makan dan tidur.

3.    Saben mendra saking wisma
Lelana laladan sepi
Ngisep sepuhing sopana
Mrih pana pranaweng kapti
Tis-tising tyas marsudi
Mardawaning budya tulus
Mesu reh kasudarman
Neng tepining jalanidhi
Sruning brata kataman wahya dyatmika

Setiap mengembara meninggalkan rumah (istana),
berkelana ke tempat yang sunyi (dari hawa nafsu),
menghirup tingginya ilmu,
agar jelas apa yang menjadi tujuan (hidup) sejati.
Hati bertekad selalu berusaha dengan tekun,
memperdayakan akal budi
menghayati cinta kasih,
ditepinya samudra.
Kuatnya bertapa diterimalah wahyu dyatmika (hidup yang sejati).

4.    Wikan wengkoning samodra
Kederan wus den ideri
Kinemat kamot ing driya
Rinegem sagegem dadi
Dumadya angratoni
Neng Kangjeng Ratu Kidul
Ndedel nggayun nggegana
Umara merek maripih
Sor prabawa lan Wong Agung Ngeksiganda

Memahami kekuasaan di dalam samodra seluruhnya sudah dijelajahi,
“kesaktian” melimputi indera
Ibaratnya cukup satu genggaman saja sudah jadi, berhasil berkuasa,
Kangjeng Ratu Kidul,
Naik menggapai awang-awang,
(kemudian) datang menghadap dengan penuh hormat,
kepada Wong Agung Ngeksigondo

5.    Dahat denira aminta
Sipeket pangkat kanthi
Jroning alam palimunan
Ing pasaban saben sepi
Sumanggem anyanggemi
Ing karsa kang wus tinamtu
Pamrihe mung aminta
Supangate teki-teki
Nora ketang teken janggut suku jaja

Memohon dengan sangat lah beliau,
agar diakui sebagai sahabat setia, di dalam alam gaib,
tempatnya berkelana setiap sepi.
Bersedialah menyanggupi,
kehendak yang sudah digariskan.
Harapannya hanyalah meminta
restu dalam bertapa,
Meski dengan susah payah


9. panganan tradisional
·         Banjarnegara: dawet ayu, buntil
·         Blora: Sega Pecel, sate ayam blora, soto ayam blora, tahu campur
·         Boyolali: marning (jagung goreng), paru goreng, Brem cap suling gading, krupuk rambak
·         Brebes: telor asin, sate kambing (di Tanjung. Brebes hingga kini dikenal sebagai sentra penghasil bawang merah
·         Cilacap: ikan bandeng, kerupuk tengiri, sale pisang, ikan asin/gesek
·         Demak: nasi garang asem, sambel blimbing wuluh, kwaci (Demak pernah terkenal sebagai sentra penghasil semangka)
·         Jepara: Rondho Royal (Tape goreng), Pindang Serani, Soto Jepara, Soto Bumbu, Sop Udang, Sup Pangsit Jepara, Bongko Mento,Singit, Semur Jepara, Sayur Asem Jepara, Kelan Antep, Gule Petih Jepara, Laksa Jepara, Sayur Keluak Ayam, Kagape kambing,Bakso Ikan Ekor Kuning, Siomay Tongkol, Tongseng Cumi, Rempah Jepara, Horok-Horok, Hoyok-Hoyok, Sate Kikil,Kuluban, Pecel Ikan Laut Panggang, Tempong, Kopi Dapur Kuat, Kopi Tempur, Adon-Adon Coro, Es Gempol* Es Dawet, Dawet Ayu Rumput Laut, Turuk Bintol, Tawur (makanan), Kicak,Lapis Pati Bodin Jepara, Kacang Jepara, Kacang Oven, Carang Madu, Durian Petruk , Jeruk Jepara
·         Kebumen: sate ambal, lanting, jipang kacang
·         Kendal: Bandeng Tanpa Duri (Tandu), Krupuk Petis, Krupuk Rambak,Momoh,Brongkos
·         Klaten: ayam goreng kalasan, bebek goreng, emping mlinjo
·         Kudus: Soto Ayam Kudus, sate Kerbau, Lentog, dodol, Jenang Kudus.
·         Pati: Soto Kemiri, nasi gandul, sate ayam,
·         Pekalongan: nasi gandul, soto tauco (tauto), nasi megono
·         Pemalang: nasi grombyang, lontong dekem, sate loso
·         Purbalingga: rujak kangkung, tahu gecot, soto kriyik, es duren, klanting
·         Purwodadi: swikee, nasi becek, Botok Yuyu, Nasi Jagung.
·         Purwokerto: tempe mendoan, gethuk goreng, soto sokaraja / sroto sokaraja, nopia
·         Purworejo: kue lompong, clorot (semacam dodol yang dibungkus daun kelapa secara memilin), gebleg (baca ge- seperti e pada kata senang dan -bleg seperti e pada kata becek), kue satu, dawet hitam, lanthing
·         Rembang: bandeng duri lunak (di Juwana), sirup kawis-ta
·         Salatiga: bakso urat, bakso babat, kripik paru, ting-ting gepuk
·         Semarang: Lunpia/lumpia, Soto Ayam Semarang , sate sapi, bandeng presto, nasi goreng babat, ayam goreng kraton tulang lunak, kue-kue pia, sate kambing bumbu kecap, martabak malabar, kue bandung, tahu petis, tahu gimbal, wingko babat
·         Solo: gudeg, sate kambing, thengkleng, srabi solo, nasi liwet, timlo solo, racikan salat, krupuk karak/gendar, bakso popular ukuran bola golf, tahu acar, sayur tumpang
·         Sragen: nasi garang asem, sate sragen, brambang asem
·         Sukoharjo: welut goreng
·         Tegal: "teh poci" (teh yang diseduh dalam poci tanah liat kecil dan diminum dengan gula batu), sate tegal (sate kambing muda khas Tegal), sate bebek majir, pilus, krupuk antor, nasi bogana (nasi megono), Sauto (soto ayam/babat khas Tegal dengan bumbu tauco). Tegal hingga saat ini dikenal sebagai sentra penghasil teh.
·         Ungaran: tahu bakso, sate kempleng, krupuk bakar
·         Wonogiri: gaplek, tiwul, cabuk
·         Wonosobo: mie ongklok, sagon, tempe kemul, geblek, wedang ronde, manisan carica, keripik jamur, dendeng gepuk

10. Karakteristik novel-novel sing paling penting minangka nderek:
• Duwe alur / plot Komplek. Ing acara saka novel dituduhake kang sesambungan supaya novel bisa wicara ingkang dawa, ngrembakaken masalah bisa cetha, lan ngetokake kang luwih penting.

 • Ing tema novel ora mung siji, nanging tema sampingan . Mulane, novelis bisa ngembangake meh kabeh babagan masalah kang bisa dimetokake.
• Tokoh / karakter ing novel bisa dadi akèh. Ing novel iki, penulis asring nguripake akèh karakter, saben kang diterangake ing lengkap lan utuh.
Unsur novel iki dipérang dadi loro, yaiku unsur unsur intrinsik lan extrinsic. Unsur intrinsik novel punika unsur sing langsung netepake novel lan ana ing novel. Sauntara kuwi, ing unsur extrinsic saka novel punika unsur sing njaba novel. Unsur extrinsic ora langsung bangunan novel
 Unsur intrinsik novel iku minangka nderek:
·         Tema: tema punika ide utawa gagasan ndasari novel dhasar.
·         Alur/plot: dalane cerita
·         paraga: paraga lan panggonan sesambungan kanggo aktor ing novel.
·         Sudut pandang: Ing ndeleng amba punika penulis cara novel marang crita utawa titik tampilan saka penulis ing nggawa crita kang. Sudut pandang bisa nggunakake wong pisanan, wong liya utawa wong katelu
·         Latar/setting: latar panggonan, suasana lan wektu crita ing novel.
·         Gaya Basa: gaya basa kanggo nggunakake basa dening penulis ing novel.
·         Mandat: Mandat pesen sing ana ing novel. Pesen punika umume Wedjangan moral didactic.
Kangge, unsur extrinsic ing novel punika minangka nderek:
• latar mburi novelis budaya
• pendidikan novelis
• Pengalaman novelis
11. Bagian2 Sesorah
1. salam pambuka
2. purwaka (pambuka)
    -atur pakurmatan (marang wong sing rawuh)
    -atur puji syukur
    -atur panuwun
3. isi (surasa)
4. dudutan/wigati/ringkesan
5. pangarep-arep
6. panutup (wusana)
7. salam panutup





12.  teks eksposisi budaya mantu
Rangkeyan upacara pengantenan adat Jawa iku beda-beda  miturut dhaerah uga diselenggaraake miturut kemampuan ekonomi sosial kaluargane.

1.      Nontoni

Menawa nyalari mau ditampa becik ateges calon penganten putri  isih sela lan wong tuwane sarujuk, wong tuwane bocah lanang banjur medhayoh menyang omahe calon penganten putri , saperlu weruh kaya apa bocah kuwi. Yen bocahe lanang bisa diajak bisa uga ora diajak. Nalika sing tuwa padha jagongan,calon  penganten putri didhawuhi ngladekake suguhan, ing kono tamu maspadakake (nontoni) bocah iku kanggo tetimbangan jodho apa ora. Yen perlu diajak omong-omong.

2.      Nakokake/Nembung/Nglamar
Upacara lamaran iku upacara kanggo nrima kaluarga calon penganten kakung neng daleme calon penganten putri.
3.      Pasang Tarub
Ing omahe calon penganten putri, kira-kira 3 dina ngarepake tempuking gawe, dipasangi tratag lan tarub. Wujude tarub yen biyen kudu nganggo bleketepe yaiku suwir-suwiran janur kuning.Kabeh mau bisa diwaca dadi ukara bilih blakane nyuwun sumawuring nur Illahi kanthi pangajab penganten bisa kaya dene raja lan prameswarining nata kang nduweni antebing kalbu lan kencenging piker, anane rubeda manca warna tetep ora kurang sawiji apa, dene sing padha jagong sing keri (durung mantu utawa during dadi manten) padha kepengin.
4.      Siraman
Acara siraman iku sejatine upacara perlambang kanggo ngresikake jiwa calon penganten.
5.      Midodareni
     Ing  acara iki penganten putri ora metu saka kamar wiwit jam 6 sore nganti tengah wengi lan dikancani dening sedulur-sedulur putrine sing ngancani sinambi aweh nasihat. Amargi penganten kakung lan kaluargane uga teka ing daleme penganten putri nanging calon penganten kakung urung diijinake ketemu langsung karo calon pasangane merga calon penganten putri urung diijinake metu saka kamar wiwit jam 6 sore.
6.      Srah-srahan
Srah-srahan iku disebut ugo "asok tukon" yaiku pihak kakung nyerahake uba rampe lan biaya sing bakal kanggo ngleksanakake pesta pengantenan. Sakliyane iku sing paling penting ono ing papasrahan yaiku duwit sing tumprape pihak estri bakal dienggo mbiayai pas acara pesta penganten.
7.        Ijab Kobul
Ijab Kabul yaiku nang ngendi penganten lanang kuwi ngucapke janji ing ngarepe wong akeh kanggo saksi yen wong loro kuwi nikahe sah.
8.        Panggih
Sak rampunge acara ijab kabul (akad nikah)dileksanakake acara Panggih, ing acara iki kembang mayang digowo metu seko omah lan di delehake ing prapatan cedhak omah sing tujuanne kanggo ngusir roh jahat. Sakwise iku penganten putri ketemu (panggih) karo penganten kakung sak perlu nerusake upacara: Balang Suruh, Wiji Dadi, Pupuk, Sinduran, Timbang, Kacar-kucur, Dahar Klimah, Mertui lan Sungkeman.
9.        Balangan Suruh
Upacara balangan suruh diselenggaraake dening pengantin putra lan putri kanthi gantian. Makna saka balangan suruh yaiku arupa pangarep-arep semoga kabeh alangan bakal ilang lan ngadohi akibat saka gantal kang diuntalna. Godhong suruh iku simbol menawa pengantin putri lan pengantin putra wis samesthine bebarengan.

10.  Ngidak Endhog
Upacara ngidak endhog diwiwiti dening juru paes, yaiku wong kang pagaweane kanggo ndandani penganten lan ngagem klambi penganten, karo njupuk endhog saka bokor, banjur diusapanaken marang bathuke penganten putra sing banjur penganten putra njaluk kanggo ngidak ing endhog. Ngidak endhog duweni makna seksual, yaiku penganten putra lan penganten wis pecah pamoripun.

11.   Wiji Dadi
Upacara iki dilakoni sawise acara ngidak endhok. Sawise acara ngidak endhog, penganten putri langsung wisuhi sikil penganten putra Ngumbah sikil iki artine pangarep-arep yen "wiji" sing bakal dimudhunaken adoh saka bebaya lan ndadekake turunane sing apik.
12.  Timbangan
Upacara timbangan dilakokaken sadurunge penganten putra lan penganten putri njagong ing kursi penganten. Makna upacara timbangan yaiku arupa pangarep-arep menawa antarane penganten putri lan penganten putra bisa tansah imbang.
13.   Kacar-kucur
Carane penganten putra wutahaken raja sugih saka tas gombal, nalika penganten putrine njupuk kanthi gombal sindur kang diselehake ing pangkuane. Tas dhuwit ngemot recehan, beras kuning, kacang kawak, dhele kawak, kara, lan kembang telon (mawar, melati, kenanga utawa kanthil). Makna saka kacar kucur yaiku menehi tandha menawa penganten putra bakal tanggung jawab nggolet rejeki kanggo kulawargane. Raja sugih sing diwutahake kasebut ora oleh ana sing tibo, maknanipun supaya penganten putri nduweni kelakuan gemi, nastiti, surtini, lan ati-ati saking ngatur rejeki sing wis diwenehi dening bojone.

14.   Dulangan
Penganten sak lorone dhahar dulang-dulangan minangka pralambang penganten sak lorone arep urip susah lan seneng kanthi bebarengan.
15.   Sungkeman
Sungkeman yaiku upacara sing ditindakake kanthi cara penganten putri lan penganten putra lungguh nyekeli lan ngambung dengkule wong tuwane. Makna upacara sungkeman yaiku simbol saka wujude rasa hormat anak marang wong tuwane.
16.   Kirab
Upacara kirab arupa arak-arakan kang ana domas, cucuk lampah, lan kaluwarga cedhak untu njemput utawa ngiringi penganten kang arep metu saka panggonan panggih utawa arep mlebu panggonan Panggih. Kirab yaiku simbol panurmatan saking penganten putri lan penganten putra sing dianggep raja ing dina kang wis samesthine mengko bisa kanggo mimpin kulawargane kanthi apik.

17.  Jenang Sumsuman
Upacara jenang sumsuman dileksanakake sawise kabeh upacarane wis rampung. Ing tembung liyane, jenang sumsuman punika yaiku raos sukur amarga acarane mlaku kanthi aman lan selamet, ora kurang saka siji wae, lan kabeh ingkang sehat walafiat. Biasane jenang sumsuman dianakake ing wayah wengi, yaiku wengi sawise acara penganten.

18.  Boyongan/Ngunduh Manten
Disebut boyongan amarga penganten putri lan penganten putra dikawal dening kulawarga putri marang kulawarga putra kanthi bebarengan. Ngunduh manten dianakake ing umahe penganten putra. Biasane acara iki ora lengkap kaya ing acara kang dianakake ing panggonan penganten putri.
13. eksposisi pertunjukan jawa
-Kethoprak kuwi hampir padha karo ludruk, kethoprak yaiku drama tradisional sing diperagakake karo sebuah grup kesenian lan digelar ing sebuah panggung karo njupuk cerita sejarah, cerita panji, dongeng lan liya-liyane kanthi diselingi lawak.
Kethoprak muncul ing taun kurang luwih 1922 nalika masa Mangkunegara. Kesenian iki diiringi musik gamelan sing arupa lesung, alu, kendang lan seruling. Merga certa utawa pantun-pantune merupakan sindiran kanggo pemerintah utawa kerajaan dadi kesenian kethoprak iki dilarang. Nanging kesenian rakyat iki akhire tetep bisa berkembang ing pedesaan/ pesisiran. Sawuse tekan ing Yogyakarta kethoprak disempurnakke karo iringan gamelan Jawa sing lengkap karo tema ceritane njupuk saka babad sejarah, cerita rakyat utawa kerajaane dhewe.
Ciri khas kethoprak yaiku nganggo dialog bahasa jawa. Tema cerita ing sebuah pertunjukan kethoprak kuwi wern-werna, biasane dijupuk saka cerita legenda utawa sejarah jawa. Sing dijupuk saka luar negeri uga akeh. Nanging cerita ora tau njupuk saka cerita epos(wiracarita): Ramayana lan Mahabharata. Sabab mengko pertunjukane dudu kethoprak maneh nanging maleh dadi pertunjukan wayang wong.
-wayang wong yaiku wayang sing dilakonake wong (njoged sarta digameli).
Wayang wong utawi Wayang uwong menika salah satunggalipun jenis teater tradhisional Jawa. Wayang Wong menika gabungan antawisipun seni drama ingkang ngrembaka ing negeri kilen (Eropa) kaliyan seni pagelaran wayang ingkang ngrembaka ing pulo Jawa.Lakon wayang ingkang dipungelar menika saking crita-crita wayang purwa. Wayang uwong utaminipun ngrembaka ing kraton lan golongan priyayi utawi bangsawan
Ludruk: yaiku kesenian sing asale tekan Jawa Timur, wujude drama tradisional, kerakyatan, ana tari Remo, kidungan, banyolan, gedhing jula-juli
·        Kethoprak: yaiku kesenian drama tradisional kang iringane arupo gendhing kulonan, ana keprak/kenthingane
·        Kentrung: kesenian kang ndongengake babad, sejarah, crita rakyat,kanthi iringan terbang lan kendhang
·        Jemblung: Meh podho karo kentrung, mung ana terbang gedhe sing diarani jemblung
·        Wayang wong : drama tradisional sing nyritaake Ramayana, Mahabharata, saliyane ana dhalang uga ana waraga/paraga sing padha ngomong dhewe-dhewe
·        Tayub: yaiku tari pergaulan, biasane ditemoake ing Jawa Timur lan Jawa Tengah. Nanging yen ing Jakarta diarani Ronggeng
·        Gandrung: yaiku tari pergaulan kang asale tekan kutha Banyuwangi
·        Janger: yaiku kesenian drama tradisional sing urip ing daerah Banyuwangi. Kaya Kethoprak mung basane basa Using
·        Jaran Kepang: yaiku tarian tradisional, penarine nunggang jaran saka kepang. Kesenian iki bisa ndadi mangan beling, kembang, dupa, lan liyane
·        Reog: kesenian iki asale khas daerah Ponorogo.  Peragane singa barong, klana suwandhana, pujangganong. Nganggo wulune merak sing endah lan gedhe banget. Sing kondhang yaiku warok’e
·        Karawitan: yaiku kesenian nenabuh gamelan lan sesindhenan
·        Campursari: yaiku kesenian gagrag anyar sing nyawijekake unsure gamelan lan unsure seni tetabuhan liyane utawa musik.
14. geguritan
Geguritan yaiku salah sijining karya sastra jawa ingkang kawujud saking rasa ing ati kang diungkapaken kaliyan penyair ngagem bahasa ingkang gadah irama , rima , mitra , bait lan penyusan lirik kang gadah arti utawa makna wonten ing lirik geguritan.

Geguritan uga kawujud saking ungkapan perasaan lan pikiran penyair . Geguritan ing bahasa Indonesia uga kasebut puisi.

B. Ciri - ciri geguritan
Ciri - ciri wonten ing geguritan yaiku :
duweni patokan utawa aturan geguritan kayata duweni guru lagu , guru wilangan , lan guru gatra
duweni makna utawa arti ana ing lirik lirik e
duweni bahasa ingkang endah lan mentes
Ing teks geguritan ono jeneng pengarang / pangriptane posisi ne ning ngarep tembang geguritan
C. Unsur - unsur intrinsik
Geguritan uga duweni unsur unsur intrinsik kaya puisi lan karya sastra liyane , unsur unsur intrinsik ana ing geguritan inggih punika :
-Tema
-Bahasa kang endah
-Judul Geguritan
-Diksi
-Citra
-Purwakanthi
-Amanat kang ono ing jero ne geguritan
D. Jenis - jenising Geguritan
Geguritan miturut kegunaane ono 3 macem , jenis jenise inggih punika :
Jenis Geguritan Ingkang gambarake kondisi utawa peristiwa (deskriptif)
Jenis Geguritan Ingkang nyeritakake kondisi utawa pengalaman (naratif)
Jenis Geguritan Ingkang pasemon utawa duweni isi kritikan utawa sindiran
E. Syarat syarat maca Geguritan
Wong moco geguritan ugo duweni syarat syarat , lan ora sembarangan ingkang moco geguritan . Syarat syarate yaiku :
Wirama -->  Cendek duwure nada utawa keras lemahe swara.
Wirasa --> Perasaan utawa penghayatan ketika moco geguritan
Wiraga --> Polah utawa gerake ketika moco geguritan
Wicara --> lancar orak e moco geguritan
15. PAKAIAN ADAT
1. Udheng
Udheng dienggo neng mustaka kaya cara nganggo topi. Nek wis dienggo neng dhuwur mustaka, iket dadi angel dibedake karo udheng amarga ujudnya padha. Udheng asale saka tembung mudheng artine ngerti karo gamblang. Maknane  manusia  nduweni pikiran sing kukuh nek wis mudheng utawa mahami tujuan uripe. Manusia nduweni fitrah kanggo senantiasa nggoleki kesejaten urip dadi sangkan paraning dumadi.
2. Iket
Iket yaiku tali mustaka sing dibentuk angrupa kupluk  dadine bentuke bisa nutupi mustaka manusia.
Cara nganggo iket kudu kenceng, ben kuwat supaya ikatanne ora gampang ucul. Kanggo wong Jawa artine  iket yaiku  manusia nduweni  pamikiran sing kencang, ora gampang terombang – ambing mung amarga factor situasi utawa wong liya tanpa pertimbangan sing matang
3. Rasukan
1)      Atellah
Ingkang dipun wastani Atellah makaten, awujud jas tutup.  Dados wiwit gulonipun, ing tengah katutup dumugi sak pangandhap.  Kancingipun wonten tengah-tengah wiwit sak ngandhaping Jangga sak pangandhap, limrahipun wonten 5 kancing utawi benik.  Dene sisih wingking sak ngandhap pengkeran dipun krowok, kangge ngetingalaken nyengkelit dhuwung.
2)      Beskap
Beskap makaten wujud jas, gulonipun tutup kanthi kancing ing sisih tengah.  Dene kapernah jaja (dhadha) sak pangandhap katutup mawi tangkepan mangiwa, miring mangandhap.  Kancingipun kiwa sak pangandhap wonten tiga.  Dene sisih tengen jaja dipun pasangi kancing (benik) ugi cacah kalih mapanipun sami kaliyan kancing ing kiwa, minongka pasren.  Kadosdene atellah, ing wingking sak pangandhap pengkeran dipun krowok, kangge nyengkelit dhuwung.
3)      Sikepan
Sikepan makaten wangunipun sami kaliyan Atellah kanthi bikaan ing tengah, namung bikaanipun kadamel cupet, dados mboten saget katutup kakancingaken.  Ing sisih tengen bikaanipun dipun pasangi kancing, namung minongka pasren.  Ing perangan nglebet dipun agemi rasukan Rompi Pethak, gulon tutup mawi kancing sisih tengah sak pangandhap.  Sarehning agemanipun mboten saget kakancingaken, pramila manawi ngagem Rompinipun tartamtu ketingal.
4. Benik
Klambi Jawa kaya beskap mesti dipepaki karo benik neng sebelah kiwa lan tengen. Lambang  saka benik  yaiku menawa manusia nek tumindak kudu dipikir, ojo grusa-grusu. Opo wae sing di tindake ojo nganti ngrugeke wong liya, iso jaga antarane kepentingan dewe lan kepentingan liyan.
5. Sabuk
Sabuk dienggo  melingkar neng awak utawa  tepate neng bangkekan. Sa-buk artine  impas wae, ora untung & ora tuna. Makna sabuk yaiku ben manusia nggunakne awake kanggo nyanbut gawe sing  tenan , aja nganti kerjone  ora ngasilke.
6. Epek
Persamaan Epek yaiku apek; golek; nggoleki. artine jero urip iki, awake dhewe kudu nggunakne dheweke karo nggoleki kawruh sing ngguna
7. Timang
Timang yaiku pralambang menawa elmu sing ditempuh kudu dipahami seng  gamblang, ben ora gampang utawa nimbulke rasa kuatir. (samang – samang; asale saka tembung timang )
8. Jarik
Jarik yaiku jarit sing dienggo kanggo nutupi  awak tekan sikil. Jarik artine wae serik. Aja gampang iri karo wong liya, amarga lara ati mung arep nimbulke rasa nesu, grusa - grusu nganggepi kabeh masalah.

9. Wiru
Nganggo  jarik utawa bebed kudhu nganggo diwiru ndisik. Wiru artine wiwiren  ojo nganti kleru. Olahlah samubarang hal samangkana rupa dadine nuwuhake rasa nyenengna lan harmonis, aja nganti menimbulkan kekleron lan disharmoni.
10. Bebed
Bebed yaiku bebed utawa jarik sing dienggo wong lanang. Bebed artine manusia kudu ubed ,tlaten lan sregep le nyambut gawe golek pangan.
11. Canela
Canela dijabarke saka canthelna jroning nala, utawa cekelan sing kuwat sajroning atimu . Canela padha karo selop utawa sandhal. Canela dienggo neng sikil supoyo ben awake dhewe nyembah lan batin mung ning sikil-Nya.
12. Curiga lan warangka
 Curiga utowa keris dadi wilahan, bilahan lan ana neng jero warangka utawa wadahe. Curiga dienggo neng  buri awak. Keris iki nduweni pralambang menawa keris sak warangkane padha karo manusia dadi ciptaan lan penciptane yaiku  Allah Yang Maha Kuasa, manunggaling kawula Gusti. Amarga didokokake neng mburi awak, keris nduweni arti dewe menawa nek nyembah Tuhan Yang Maha Kuasa. Supaya manusia iso  ngungkurake godhaning setan sing seneng mengagngu  manusia pas manusia arep tumindak kebecikan.
-SURJAN
Surjan iku busana adat Yogyakarta. Surjan digawe dening Sunan Kalijaga inspirasi dening model busana ing wektu mbiyen lan salajengipun digunakake dening Mataram. Surjan busana kanggo wong lanang lengan panjang, digawe saka lurik utawa cita-cita ngrembaka. Surjan wangun Tembung Garba (kombinasi saka loro utawa luwih tembung) sing ing tembung suraksa-Janma (manungsa). Surjan miturut siji kertas diterbitake dening sisih : Dwarapura Sultan Palace asalé saka siro term + jan tegese lamp utawa sing menehi cahya.
Sandhangan surjan bisa disebut sandhangan "takwa", amarga iku ing sandhangan filsafat surjan sing makna, antarane wong-wong mau: gulu klambi benik surjan 3 pasangan (6 wiji) kabeh kang ilustrasi rukun iman. Saliyane surjan uga ana rong benik ing dodo kiwa lan tengen. Iku simbol saka syahadat. Kejabi iku, ana telung benik  ing nang dada cedek padharan sing dumunung ditutup (ora katon) ing njaba kang nggambaraké telu jinis kepinginan manungsa sing kudu kontrol nafsu. Dadi jenis busana utawa sandhangan ora mung kanggo fashion lan nutup awak supaya ora kepanasen lan kedhemen uga kanggo gaya , nanging nduwèni makna filosofis.
Ana rong jenis surjan, yaiku surjan lurik lan surjan Ontrokusuma. Surjan ngandika lurik amarga belang, nalika surjan Ontrokusuma kanggo babagan (kusuma). Jenis lan pola kain digunakake kanggo nggawe surjan ora sedingae utawa kain lurik digawe ing negara, nanging kanggo surjan Ontrokusuma digawe saka kain sutra mawa corak warna kembang. Surjan ontrokusuma khusus minangka sandhangan saka bangsawan Mataram, nalika seragam kraton kanggo perwira nganti prajurit, surjan seragam nggunakake kain lurik ing negara, karo pola lurik (terus garis). Kanggo mbedakake hirarki / posisi kiwane, ditondoi utawa bentenaken saka motif belang gedhe-cilik, ing werna saka kain basa lan warni lurik luriknya. Sing luwih luriknya tegese posisi sing luwih; utawa luriknya cilik tegese posisi ngisor. Kajaba iku, ing warna lan rasukan warni luriknya bakal nuduhake pangkat (jurusan / kamulyan) minangka sesebutan kabangsawanan.Panggunan surjan digabungake karo blangkon "mondolan" ing nggeret. Biyèn jaman mondolan kraton kanggone supaya rambute katon apik.
16. SERAT TRIPAMA
 PATIH SUWANDA

Di atas telah dijelaskan secara ringkas apa dan siapa Patih Suwanda yang pada masa mudanya bernama Bambang Sumantri. Apa yang diserat oleh Sri Mangkunegara IV dalam tembang Dhandanggula pada (bait) ke satu dan ke dua adalah sebagai berikut:
Yogyanira kang para prajurit; Lamun bisa sira anulada; Duk ing nguni caritane; Andelira Sang Prabu; Sasrabahu ing Maespati; Aran patih Suwanda; Lalabuhanipun; Kang ginelung triprakara; Guna kaya purun ingkang den antepi; Nuhoni trah utama

Lire lalabuhan triprakawis; Guna bisa saniskareng karya; Binudi dadya unggule; Kaya sayektinipun; Duk bantu prang Manggada nagri; Amboyong putri dhomas; Katur ratunipun; Purune sampun tetela; Aprang tanding lan ditya Ngalengka nagri; Suwanda mati ngrana.
Terjemahan bebasnya kurang lebih sebagai berikut:
Seyogyanya para prajurit; Semua bisa meniru; Seperti ceritera pada jaman dulu; Andalan sang raja; Sasrabahu di negara Maespati; Namanya Patih Suwanda; Jasa-jasanya; Dikemas dalam tiga hal; Pandai, mampu dan berani (Guna, Kaya, Purun), itulah yang dipegang teguh; Menetapi keturunan orang utama.
Artinya dharmabakti yang tiga hal itu; Guna: bisa menyelesaikan masalah; Berupaya untuk memperoleh kemenangan; Kaya: ketika peperangan di negara Manggada; Bisa memboyong putri dhomas; Diserahkan kepada sang raja; Purun: Keberaniannya sudah nyata ketika perang tanding (dengan Dasamuka) raja Ngalengka; Patih Suwanda gugur di medan perang.
Adapun kesimpulan nilai kepahlawanan Patih Suwanda dinilai dari tiga hal, yaitu: Guna, Kaya dan Purun.
GUNA: Nuhoni trah utami dalam hal ini adalah menetapi keturunan orang utama, yaitu ksatria dengan sifat-sifat ksatrianya yang mampu menyelesaikan masalah. Unggul dalam segala hal.
KAYA: Disini disebutkan dalam peperangan berhasil memboyong putri Dhomas (penafsiran disini tidak hanya memboyong putri domas yang 800 jumlahnya tetapi juga harta rampasan perang)
PURUN: Kegagahberaniannya. Dasamuka adalah raja yang tidak tertandingi kesaktiannya kecuali oleh titisan Wisnu (yang tak lain adalah Prabu Harjuna Sasrabahu sendiri, tapi saat itu sang Prabu sedang bercengkerama dengan istri-istrinya). Patih Suwanda berperang sampai titik darah penghasilan dan gugur di palagan.

KUMBAKARNA
Telah dijelaskan secara ringkas apa dan siapa Kumbakarna dan bagaimana nilai-nilai kepahlawanannya. Apa yang dirakit oleh Sri Pakubuwana IV dalam Sekar Dhandanggula pada (bait) ke tiga dan empat adalah sebagai berikut:

Wonten malih tuladan prayogi; Satriya gung nagri ing Ngalengka, Sang Kumbakarna arane, Tur iku warna diyu; Suprandene nggayuh utami;  Duk wiwit prang Ngalengka, dennya darbe atur; Mring raka amrih raharja. Dasamuka tan keguh ing atur yekti; Dene mengsah wanara.

Kumbakarna kinen mangsah jurit; Mring kang raka sira tan lenggana; Nglungguhi kasatriyane; Ing tekad datan purun; Amung cipta labuh nagari;  Lan noleh yayah rena; Nyang leluhuripun; Wus mukti aneng Ngalengka mangke; Arsa rinusak ing bala kapi; Punagi mati ngrana.
Terjemahan bebasnya kurang lebih sebagai berikut:
Ada lagi tauladan yang baik; Satria agung dari negara Ngalengka; Sang Kumbakarna namanya; Walaupun wujudnya raksasa; Walau demikian ingin mencapai keutamaan; Ketika dimulainya perang Ngalengka; Ia menyampaikan pendapat; Kepada kakaknya (Prabu Dasamuka supaya (Ngalengka) selamat; Dasamuka tidak mau mendengar pendapat baik; Karena hanya melawan (balatentara) kera.

Kumbakarna diperintah maju perang; Kepada kakaknya ia tidak membantah; Karena menetapi sifat ksatria; (sebenarnya) Tekadnya tidak mau; Hanya semata-mata bela negara; Dan melihat bapak ibunya; Serta leluhurnya; Sudah hidup mukti di negara Ngalengka; Sekarang mau dirusak balatentara kera; Bersumpah mati di medan perang.
Kesimpulannya adalah:
Walaupun Kumbakarna berwujud raksasa ia tetap ingin mencapai keutamaan. Ketika terjadi peperangan ia berkali-kali menasihati kakaknya demi keselamatan kerajaan Ngalengka, tetapi Dasamuka tidak pernah menggubrisnya. Akhirnya Kumbakarna memilih menyingkir, dan bertapa tidur. Ketika senapati-senapati Ngalengka sudah pada gugur, maka Kumbakarna dibangunkan paksa dan diperintah kakaknya untuk maju perang. Menetapi watak ksatrianya, kumbakarna tidak membantah. Tekadnya hanya bela negara dan demi nenek moyangnya yang telah mukti di negara ngalengka dan sekarang akan dihancurkan wadyabala kera. Lebih baik mati di medan perang dan akhirnya Kumbakarna gugur sebagai pahlawan.

SURYAPUTRA (ADIPATI KARNA)
Di atas telah dijelaskan secara ringkas apa dan siapa Adipati Karno dan bagaimana nilai-nilai kepahlawanannya. Apa yang dirakit oleh Sri Pakubuwana IV dalam Sekar Dhandanggula pada (bait) ke lima dan enam adalah sebagai berikut:
Wonten malih kinarya palupi; Suryaputra narpati Ngawangga;  Lan Pandawa tur kadange; Len yayah tunggil ibu; Suwita mring Sri Kurupati;  Aneng nagri Ngastina; Kinarya gul-agul; Manggala golonganing prang; Bratayuda ingadegken senopati; ngalaga ing Kurawa.
Den mungsuhken kadange pribadi; Aprang tanding lan Sang Dananjaya; Sri Karna suka manahe; Dene nggenira pikantuk; Marga denya arsa males sih; Ira Sang Duryudana; Marmanta kalangkung; Denya ngetok kasudiran; Aprang rame Karna mati jinemparing, Sumbaga wiratama.
Terjemahan bebasnya kurang lebih sebagai berikut:
Ada lagi yang dapat dijadikan teladan; Suryaputra Senapati dari Ngawangga; Dengan Pandawa masih saudara; Lain bapak satu ibu; Mengabdi pada Sri Kurupati; Di Negara Ngastina; Dijadikan andalan; Panglima di dalam perang; Diangkat senapati dalam perang Bharatayuda; Berperang di pihak Kurawa.
Dihadapkan dengan saudaranya sendiri; Perang tanding melawan Dananjaya; Sri Karna senang sekali hatinya; Karena bisa memperoleh; Jalan untuk membalas budi; Sang Duryudana; Maka ia dengan sangat; Mengeluarkan semua kesaktiannya; Perang ramai dan Karna gugur kena panah; Termasyhur sebagai prajurit yang utama.
Kesimpulannya adalah:
R Suryaputra adalah Adipati di Ngawangga, dengan Pandawa masih saudara satu ibu lain bapak (Ayahnya adalah Batara Surya). Sejak lahir sampai dewasa tidak hidup bersama Pandawa, tetapi dipelihara kusir Adirata. Karena kesaktian dan kesetiaannya oleh Prabu Duryudana diberikan derajat yang tinggi. Menjelang perang Bharatayuda Karna dibujuk oleh ibunya untuk berperang dipihak Pandhawa. Tetapi Karna berkeras bahwa walaupun Pandhawa masih saudara dan berada di pihak yang benar, tetapi sebagai ksatria ia harus membela raja yang telah mengangkat derajatnya. Dalam perang tanding dengan Harjuna yang dalam pedhalangan Jawa menjadi satu lakon tersendiri “Karna Tanding” Karna mendapat kesempatan untuk membalas budi rajanya. Ia berjuang mati-matian dan akhirnya gugur di medan laga kena panah R Harjuna (Dananjaya)

PENUTUP
KGPAA Mangkunegara IV menutup Serat Tripama pada pada (bait) ke tujuh tetap dengan Sekar Dhandanggula sebagai berikut:
Katri mangka sudarsaneng Jawi; Pantes lamun sagung pra prawira;  Amirata sakadare; Ing lelabuhanipun; Awya kongsi buang palupi; manawa tibeng nista;  Ing estinipun; Senadyan tekading budya; Tan prabeda budi panduming dumadi; Marsudi ing kotaman.
Terjemahan bebasnya kurang lebih sebagai berikut:
Ketiga pahlawan tersebut adalah teladan orang Jawa; Sepantasnya semua perwira; Meneladani semampunya; Tentang dharmabhaktinya; Jangan sampai membuang keteladanan; Bisa menjadi hina; dalam cita-citanya;  Walau itu tekad pada jaman dulu; Tidak berbeda budi para manusia; Mencari keutamaan

Kesimpulannya adalah:
Ketiga pahlawan tersebut berada pada jaman yang berbeda dengan keteladanan yang berbeda pula. Sri Mangkunegara IV berpesan supaya kita meneladani apa yang telah dilakukan ketiganya semampunya. Janganlah kita membuang contoh baik tersebut dalam mencari dan menetapi keutamaan seorang ksatria.
Secara keseluruhan, Patih Suwanda dikenal dengan kautaman triprakaranya: “Guna, Kaya dan Purun”, kepandaian dan ketrampilan, kecukupan sebarangnya serta keberaniannya. Sedangkan  Kumbakarna mengedepankan “Bela negara” mungkin ini yang kita kenal dengan “Right or wrong my country”. Adapun Adipati Karna  dikagumi karena kesetiaan dan komitmennya: “Setya mring sedya”, berani mengorbankan segala-galanya  demi mempertahankan loyalitas dan komitmen walaupun ia sadar sepenuhnya bahwa yang dia bela adalah pihak yang salah.  (IwMM)
17. wewaler
1. Ora ilok lungguh nang bantal, mengko wudunen.
    Menawa lungguh nang bantal ora apik, amarga bantal iku sing bener kanggo mustaka
2. Aja mangan karo ngadeng, mbokan wetenge dawa.
    Nalare mangan karo ngadeg iku saru, becike mangan karo lungguh sing apik lan sopan.
3. Aja ngidoni sumur, mengko suwing lambene.
    Menawa sumur kena idu, banyu sak jrone sumur bakale reged kabeh lan ora sehat, apa maneh yen duwe lelara nular

4. Ora ilok ngewehi banjur njaluk bali, mengko gulune godhoken.
    Nalika ngewehi apa bae kudu iklas, ora kena dijaluk maneh.
5. Ora ilok dolanan beras, mengko tangane kithing.
    Nalare beras iku bahan panganan sing ora becik yen dinggo dolanan, amarga nek nggo dolanan beras iku bisa semrawut lan kotor
6. Aja nganggo klambi ijo utawa Biru nalika marang pantai.
    Dikhawatiraken nalika ana ombak gede lan wonge keseret ombak, Tim SAR bakal angel nulungine, sebab klambine meh pada karo warna laut.
7. Aja metu sanding kala, mbokan diculik wewegombel.
    Wewaler iki digawe supaya bocah-bocah cilik ora metu ngumah nalika sanding kala utawa maghrib, amarga wektune ibadah lan ngaso.
8. Aja ngetoki kuku wengi-wengi.
    Maksude supaya tangane ora tatu, amarga jaman mbiyen durung ana listrik, dadi nalika wengi iku peteng.
9. Ora ilok singsot wengi-wengi, sebab bisa ngundang setan.
    Amarga singsot wengi-wengi ndadekaken tetanggane kiwa tengen keganggu.
10. Ora ilok maem nganggo tutup piring
    Tutup piring iku digawe udu kanggo maem, wewaler iki digawe supaya wong bisa nganggo barang pas karo fungsine
Penyebab kenapa orang  zaman dulu membuat wewaler
Sebabe wong jaman mbiyen nggawe wewaler ora nyambung karo nalar    :
Saya aneh lan ora nalar wewalere wong-wong bakal tambah nggugu, tambah percaya, lan tansah kelingan.
Wewaler iku kaucap dadakan kanggo meden-medeni dadi ora semp

Komentar

Postingan populer dari blog ini

Makalah tentang Negara Turki

WESTERNISASI MENGIKIS BUDAYA NASIONAL